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Bohrmann / Klaus / Machill

Media Industry, Journalism Culture and Communication Policies in Europe

Festschrift für Gerd G. Kopper

Medium: Buch
ISBN: 978-3-938258-17-0
Verlag: Herbert von Halem Verlag
Erscheinungstermin: 01.10.2007
Lieferfrist: bis zu 10 Tage

The book aims at analyzing driving factors determining journalism and media development in Europe. Focussing on political, economical, technical, and cultural conditions in various European countries – including new EU member states – this volume gives insight into the functions and dysfunctions of modern journalism.

Although the book will contain both country specific reports and cross-national articles, we want to avoid pure “state-of-the-art” articles with mere information about numbers of TV channels, newspapers etc. Analyses should go beyond traditional descriptive studies sometimes found in European media handbooks. The analyses should rather focus on the consequences and implications political, economical, technical, and cultural conditions exert on journalism, journalistic products, journalistic work and media development preferably under a functional perspective.

The book aims at analyzing driving factors determining journalism and media development in Europe. Focussing on political, economical, technical, and cultural conditions in various European countries - including new EU member states - this volume gives insight into the functions and dysfunctions of modern journalism. Although the book will contain both country specific reports and cross-national articles, we want to avoid pure "state-of-the-art" articles with mere information about numbers of TV channels, newspapers etc. Analyses should go beyond traditional descriptive studies sometimes found in European media handbooks. The analyses should rather focus on the consequences and implications political, economical, technical, and cultural conditions exert on journalism, journalistic products, journalistic work and media development preferably under a functional perspective.


Produkteigenschaften


  • Artikelnummer: 9783938258170
  • Medium: Buch
  • ISBN: 978-3-938258-17-0
  • Verlag: Herbert von Halem Verlag
  • Erscheinungstermin: 01.10.2007
  • Sprache(n): Englisch,Deutsch
  • Auflage: 1. Auflage 2007
  • Produktform: Kartoniert, PB
  • Gewicht: 518 g
  • Seiten: 376
  • Format (B x H): 142 x 213 mm
  • Ausgabetyp: Kein, Unbekannt
Autoren/Hrsg.

Herausgeber

Hans Bohrmann ist Honorarprofessor am Institut für Journalistik der Universität Dortmund seit 1992. Von 1977 bis 2003 war er Leiter des Instituts für Zeitungsforschung der Stadt Dortmund. Er studierte an der Freien Universität Berlin (1959-1967) Publizistik, Soziologie und Geschichte (Promotion 1967) und war am dortigen Institut für Publizistik wiss. Assistent und Assistenzprofessor. 1972 wurde er Akademischer Rat, später Oberrat am Institut für Publizistik der Universität Münster. Bohrmann war Mitte der siebziger Jahre Vorstandsmitglied und Vorsitzender der Deutschen Gesellschaft für Publizistik. Seit 1978 ist er Geschäftsführer des Mikrofilmarchivs der deutschsprachigen Presse (Dortmund). Er hatte Lehraufträge u. a. in Göttingen und München und war Gastprofessor am Graduate Programme in Communications der McGill University in Montreal (1994). Hauptarbeitsgebiete sind Presse- und Mediengeschichte und journalistische Exilforschung.

Elisabeth Klaus is professor and chair of the Department of Communication at the University of Salzburg; she studied mathematics and social sciences at the University of Münster and holds a PhD in sociology in 1986 from the University of Notre Dame/ USA. In 1996 she finished her “Habilitation” at the University of Dortmund. She was a visiting professor at the Universities of Hamburg, Vienna and Klagenfurt and a research fellow at the Department of Communication of Dublin City University. From 1996-2003 she was professor for Empirical Communication Research at the University of Göttingen. Her focus in research and teachings are . Her most recent book publication is Kommunikationswissenschaftliche Geschlechterforschung. Zur Bedeutung der Frauen in den Massenmedien und im Journalismus (2005).

Dr. phil. Marcel Machill ist Dipl.-Journalist und McCloy Scholar an der John F. Kennedy School of Government der Harvard University in Cambridge, USA. Er hat in Paris und Dortmund Journalistik und Psychologie studiert. 1997 Promotion zum Dr. phil. Am Lehrstuhl für Medienpolitik und Medienökonomie in Dortmund. Er hat von 1994 - 1997 als Lehrbeauftragter am Institut für Journalistik in Dortmund gearbeitet und zahlreiche Artikel in wissenschaftlichen Fachzeitschriften sowie zwei Bücher veröffentlicht.